torsdag 10 november 2016

Sveriges mest brända bil

Nu har jag varit flitig igen. Efter att ha spenderat sommaren med helrenovering och ryggskott tänkte jag att lagom till vintern när det blåser snålblåst och regnar så gött från sidan så passar det utmärkt att ge sig ut och bygga en bastu. Fy fan vad kallt det varit senaste dagarna men nu jäklar är det jag som kammar hem vinsten! Varmt och mysigt för en frusen själ. Utsikten över vårt vackra landskap för jag på köpet. Landet är rätt skönt ändå. Bygglovsfritt, grannfritt och tyst.




Under renoveringen i huset blev det en riktigt spännande arkeologisk utgrävning. Dessvärre hittade jag inga reliker av värde så det var bara till att fylla på med jordmassor och återställa förödelsen. Fördelen är att jag nu kan bajsa utan att det bubblar upp igen vilket alltid är en stor fördel. Hellre bubbel i kylen än i toan. Här nedan ser vi då köket som åkt sig på en riktigt käftsmäll.


Och här har vi samma vy några banksamtal senare.


Nu när kylan är på intågande tog jag tag i mina palmer som jag så omsorgsfullt lyckats hålla vid liv sedan mars 2015. Nu åkte vinterskruden på och förhoppningsvis klarar dom ännu en skånsk vinter. Dessvärre åkte min bananplanta på dubbla smällar i år. Första smällen kom kring midsommar, lagom när bananen börjat växa sig stark (inte snorren alltså..) råkade jag komma för nära med trimmern och vips var den nere på gräsrotsnivå. Jag tänkte att den kommer aldrig åter, men se det gjorde den. Dock kom smäll nummer tio häromnatten. -10 grader från ingenstans. Bananen har då aldrig varit så slak som den nu är - stendöd.
Här inne frodas mina palmer. En trachycarpus Fortunei och en Wagnerianus.
Tanken är att mina palmer ska bli ca 2.5 meter höga. Det ryktas om detta i alla fall från insatta förståsigpåare. Den kritiska tiden är dom första två vintrarna. Den högra klarade förra vintern fint och har som synes växt sig aningen större än den till vänster. Nästa sommar hoppas jag på ett utvecklingssprång på ca 2-3 dm stamhöjd.


Såg i affären idag att senaste tidens bilbränder runt om landet har tagit sig ända till butikshyllan nu. Sveriges mest köpta bil hakar på trenden!






Farbror Bengt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar