torsdag 6 mars 2014

Uppslagsverk?

Gjorde i dagarna som gick ett statsbesök i vår grannhuvudstad Köpenhamn. Där avnjöts det både en och två stora stark. Danskarna vet sannerligen vad en stor stark betyder i ordets rätta benämning. På menyn kunde man välja både en liter (liten fat) och en mellanöl på 1,5 och en stor stark på 200 cl. Gissa vilken eller ska vi säga vilka som slank ner innanför västen?
Här satt ett gäng damer på samma restaurang och njöt av en stor stark. Dubbelfattning på glaset annars trillade det ur den fina träställningen som ölen serverades tillsammans med. 
Dock var denna storleken på öl ingenting i jämförelse med när jag i min ungdom besökte Farbror Egon i England. Där satt det farbröder likt mig själv och jäste i solen dagarna lång och tänkte på den ack så viktiga vätskebalansen. En stor stark var på den tiden en stor stark vill jag lova.

När jag ändå hade vägarna förbi den danska hufvudstaden gjorde jag ett besök på Den blåa planeten som är ett Nordeuropas största akvarium. Stora och fula fiskar simmade omkring i gigantiska akvarium. En häftig upplevelse att stå framför en vägg större än en biografduk och se hajar simma förbi fram snoken på en.

Det hade varit hemskt tråkigt om glaset sprack. Hajar ni vad som kunnat hända då? 
Besökte idag något som vi första anblick kunde ha varit bokmässan då det låg en trave böcker av bok stillsamt på en stol i en prunkade vårträdgård. Jag tog upp den ena boken och kände på den en stund. Slog den lite lätt i huvudet på mig själv för att säkerställa kvalitén som alla med lite vett i sig gör. Fick sedermera lätt ont i huvudet, månne det vara någon form av uppslagsverk?

Farbror Bengt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar