lördag 5 juli 2014

Smörmaudar

Tanken var att veden skulle anlända som tremeterstockar som jag sedermera skulle ta ut all mina bekymmer på. Men med rådande tidsbrist då kvartsfinalerna i VM rullat igång så beställde jag istället huggen ved för att underlätta staplandet i boden. Ett riktigt kap tycker jag med facit i hand.

Vädret för detta ändamål var perfekt! Det kändes som höst då silvret bara orkade upp till 16 grader och vinden på Blåseberga Gård (den stora bondgården som jag har den äran att leva grannliv med) levde upp till  sitt namn. Med lite spillvirke byggde jag på van hand ihop ett alldeles ypperligt vedstaplarställe som nu kommer torka den redan torkade veden till perfektion som sedermera kommer värma gott i vinter och kulna höstkvällar.
Det här klarar vilken träskalle som helst att bygga
När detta var färdigt gick jag raskt vidare till en arkeologisk utgrävning utanför förrådet. Jag har lagt märke till att när vattnet står som spön i backen så samlas det stora mängder vatten precis utanför ingången till boden. Detta är inget jag vill veta av så jag grävde upp en stor plätt framför med tanken att fylla på med grus. Men till min förvåning märkte jag att undertill låg prima kullersten samt en och annan Ölandssten. Då jag har öga för det här med konst lade jag raskt ihop ett passande mönster som skulle få vilken designer som helst att gå i spinn.
Nu är det fall utåt gräsmattan när regnet kommer. Samt att man har något rejält att sätta fötterna på när man kliver in
Efter denna pers tog jag jeepen till blomsterhandlaren för inköp av blåbärsris. Jag har en ful plätt vid staketet där soptunnorna stod tidigare. Idylliskt läge för buskplantage då jag den senaste tid avlagt min morgonsjua just här så jorden är väldränerad och gödslad.


Blev sedan en tur till lanthandeln. Man kan inte bli annat än glad när man som skånsk patriot stiger in i denna underbara butik med anor från någonting äldre än idag. På lappar och burkar kan man läsa på ren skånska:


Det blev ett par rediga smörmaudar och en kopp på det!

Farbror Bengt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar