fredag 1 mars 2013

Vad väger grisen?

Igår bakade jag hårt bröd bestående av en massa frön. Receptet kommer på momangen!
Börja med att bre en ordentlig ostmacka. Till det behöver ni ost, macka och smör. Ät mackan och börja sedan med nedanstående då man aldrig ska laga mat eller baka på fastande mage.
Ni behöver: 
2dl Linfrö, 1 dl solros, 1 dl pumpakärnor, 1 dl sesamfrö. Häll alltsammans i en bunke och häll över rikligt med vatten. Låt sedan stå över natten i kylen. Under tiden kan ni träna, se film, sova eller dylikt - fri lek! När morgonstund har guld i mun brer ni ut smeten som uppstått på bakplåtspapper, strör över en näve salt och gräddar sedan i ugn enligt följande regler: 60 minuter på 125 c. Sänk värmen till 100 c och grädda i ytterligare 60 minuter, under timme 2 öppnar ni luckan var 15 minut för att släppa ut lite fukt. Sedan är det bara till att njuta av dessa fin-fina kex/hårt bröd.

För er som känner att: Nej fy fan för att åka och handla allt detta så kan jag lova er att det går minst lika bra med en säck fröblandning som man ger till fåglarna! Eller lägg en talgboll i brödrosten i ca 30 minuter.
Före ugnen
Efter ugnen! Bara till att mumsa på. Jag vill poängtera att dessa kex är 100 % hästfria! Fattar ni galoppen eller ska jag hjälpa er på traven?
Idag var jag på mässa. Massor med roliga saker att fynda och titta på. I sedvanlig ordning fanns där tävlingar av olika slag. Jag passade på att ställa upp i både det ena och det andra. En tävling som är rolig och ofta förekommande här nere är gissa grisens vikt. Mäkta populär!
Tyvärr var jag lite sen på att lämna in då den skulle varit inlämnad 2 augusti 1980.
Ha en trevlig ledighetsstund!

Farbror Bengt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar