torsdag 1 augusti 2013

Nyhetstorka

Högsommarvärmen som råder har inte bara gett bönderna huvudbry med årets skörd utan även tidningsredaktionerna runt om i landet verkar ha svårt att producera något av värde under rådande högtryck. Nyhetstorka är en sedvanlig åkomma som hör sommaren till, bensinkrig och vikttrender byter av varandra på löpsedlar och diverse nätupplagor. Men det kommer en gräns när man för femte dagen i rad inte längre kan skriva om var bensinen luktar diesel och var glassen är mest glassig. Jag tog ett varv för att spana in löpsedlarna igår när jag var ute och sprang!

I min hemtrakter letar man efter fåglar. Väl värt att skriva om!
Både Stockholms och Skånebladet inbjuder till spännande läsning!

Ovanligt att en löpsedel skriver om detta?
Det kan inte vara lätt att vara redaktör under sådana här tider! Då undertecknad själv arbetat som journalist i yngre dagar vet jag hur frustrerande det kan vara när man tvingas till att skriva om bortsprungna grisar och solkrämer som "ska vara det bästa som någonsin uppfunnits" Gärna ska man spä på med superlativen också så konsumenten inte kan motstå att läsa om "Monstergrisen" och "Skräckovädret".


Jag åkte tåg från Stockholm till Lund i förra veckan med svensk järnväg som uppdragsgivare. Naturligtvis höll dem inte tidtabellen utan förseningen var ett faktum redan innan jag hunnit kliva in i kupén. Vad SJ och många andra kollektivtrafikerare har tidtabeller till har jag länge funderat över. Igår såg jag en bekant som löst problemet och sa att tidtabeller används för att du ska veta när du INTE kommer att anlända till din slutdestination. Alltså kan du förvarna dina vänner att inte vänta på perrongen kl 18:21 utan lägga på allt mellan 30 och 60 minuter.

Farbror Bengt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar