lördag 24 november 2012

Drag

Idag är det lördag och likt sedvanlig lördagsmorgonpyssel så håller jag på med ett korsord. Kryss, fälgkors, Jesus och sådant har alla något med ordet kors att göra men nu är det ett riktigt korsord jag sitter och löser om morgnarna. Naturligtvis är en av mina bättre vänner närvarande vid denna heliga stund, kaffekoppen. Då några av er säkert får pensionärsvarningslampan att gå i taket där hemma så får jag lov att påminna er om namnet på denna blogg, det är inte Pojkspoling Bengt som figurerar här.

Idag kan man vinna en knypplingsresa till Målilla, Kalmar.
Häromdagen, för er hopskrivare, eller här om dagen för er andra så var hunden och jag ute en runda på kvällen då himlen plötsligt sken upp i en färgkavalkad av röda, gula och mångkulturella färger. Först tänkte jag att det var grannen som fått nog av sitt konstnärliga skapande och slängt ut sitt livsverk genom fönstret i ren depression, men så var icke fallet!....

 Jag lägger in en radbrytning här så ni orkar läsa vidare..

... Det var nämligen ett gäng hormonstinna och desperata småpojkar med moppemustasch som lekte nyårsafton och brände av ett gäng nyårsraketer.. Hunden tittade upp och jag inväntade nervöst resultatet av hans agerande. Det var precis här och nu i detta ögonblick som framtidens kommande 13 år skulle avgöras, om mina planer för ett lukrativt familjeföretag skulle gå i lås eller inte... Det kändes som tiden stod still, spänningen var total och inte alls olik den som uppstod på 90-talet när man satt samlade i stugorna och Loket Olsson nyss slagit ett nummer på telefonen i direktsändning.

Ännu en radbrytning, för spänningens skull

Men! Hunden bara avfärdade det hela och gick sedan vidare för att kissa på grannens nyplanterade snörosor. Hunden var således inte skotträdd och mina planer på att starta en snöröjningsfirma ihop lever alltså fortfarande! Mina ögon tårades av resultatet och glittrade sedan i skenet av en trasig gatlykta likt näshår efter en ordentlig nysning.


Då vintern inte anlänt till mina breddgrader funderar jag på att ta båten ut på sjön för att fiska gädda. Som alla andra fiskare på ljugarbänken vet jag att gädda fiskas med drag. Därför tänker jag ta med mig det enorma tvärdrag jag sitter i och hoppas på bottennapp!

 Farbror Bengt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar