söndag 14 oktober 2012

Kavlar en deg

Pastor Flanell håller sig sysselsatt med ölprovning nere i Slipslandet inför min och sambons stundande ankomst så är jag då banne mig inte sämre då vi lovat att ta med oss ett stycke kavel till herrn och hans brödbakande. För att vara säker på att kaveln håller yttersta klass är jag tvungen att utföra en empirisk studie där jag rullar lite deg.

Först måste jag göra en deg. Då använder jag följande ingredienser som ni ser på bilden:

Litta mjöl, salpeter, vatten,  råolja och en ordentlig kavel.
Sedan tar jag fram kaveln och kavlar upp ärmarna på skjortan. Degkladd gör min sambo arg då det tar en jävla tid att ta bort det i tvättstugan och då blir jag irriterad för maten blir inte klar i tid. Som ni märker har vi en jämn könsfördelning av arbetsuppgifterna i hemmet.

Kavla upp ärmarna på skjortan
Nästa steg är att göra en degklump

Här kunde jag lagt in en bild på en man sittandes i en fotfölj med ölmage men jag valde att inte göra det då detta ändå får räknas som ett seriöst inlägg?
Är ni stort sällskap, har många vänner eller som jag har alldeles för mycket fritid så kan man kalla in alla sina vänner på brödbakskalas. Det gjorde jag inte denna gång utan bilden nedan är från min 20-årsdag för massa år sedan då vi satte sprätt på en massa deg.

Nästa steg är att låta degen jäsa innan kaveln testas till bristningsgränsen.

Kavla inte denna degen då den redan är platt och fin
Efter en massa testande kom jag fram till att det är dött lopp mellan två kavlar. Därför tar vi med oss två stycken!! En med stora rutor och en platt som man även kan använda till att kavla till någon riktigt ordentligt.

Vi tar med oss två st kavlar till Slipslandet! Dock har vi ingen deg, den är slut..




Nu sätter jag kaveln för munnen och slutar prata och skriva..

Farbror Bengt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar