onsdag 10 oktober 2012

Svart

Det har ju senaste dagarna varit en massa skriverier om "Svarting"-uttalandet på matchen mellan AIK-Gefle. Att Bo Hansson och hans bästa kompisar tillhör en annan generation, det kan vi nog alla hålla med om och på den tiden var det okej att prygla käringen, smiska barnrumpor och kalla svarta människor för just svartingar. Jag tycker media som vanligt gör en varg av en pälsbit här! Det finns ju faktiskt väldigt många ord som innehåller ordet "svart",ska vi då ta bort alla dom för att en grupp individer tar illa vid sig?

Ta vanliga ord/fraser som;
 Svarthalka (Halt som fan på vägen fast det inte finns någon synlig is, är det svarta människors fel eller? är det rasistiskt? Nej!

"Jag tar mitt kaffe svart" (Kaffe utan socker, mjölk, grädde eller gök) Rasistiskt? Nej!

"Jag jobbar svart" (Man skiter i att ge staten några pengar, lite som Robin Hood och han var vit) Är det rasistiskt? Nej!


"Titta Farfar! Där är en svart trumpetsvamp!!! (En mycket god matsvamp som växer i anslutning till hassel, ek och konserthus) Rasistiskt? Nej!

"Sotaren har lekt jojo med sig själv i skorstenen så han blev alldeles svart i ansiktet" Rasistiskt? Nej!


 Jag har då aldrig hört en trumpetsvamp klaga för att någon kallar den svart, mycket för att den faktiskt ÄR svart och inte vit, grön, gul eller neongrön. Så, tagga ner nu alla som går igång på detta, för visst är vi väl alla i grund och botten färgade? Annars hade vi inte synts.


Farbror Bengt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar