måndag 7 januari 2013

Första smörjelsen

Åter i hemmets lugna vrå efter några dagar söderut i min hemstad. Risken är överhängande att jag snart återkommer dit ner då det ryktas om att det är svartjobb på gång i form av nedknackning av putsade väggar, Hilti-borrande i golv och sådant roligt som jag är en mästare på!
Nere i Ystad tog vi en tur till stranden. Man fick lite abstinens av att inte få känna sanden mellan tårna. Dock blev skorna kvar på då sand och havet till trots skilde det 28 grader mellan Ystad och Nai Harn.
Hundarna tyckte dock det var trevligt att skita ner sig och rulla sig i sanden
Igår for vi till Kamprads skötebarn för att spela en runda Tetris.
Paketens utformning tar tankarna mot en överdimensionerad banjo alternativt en kulspruta med ett enormt magasin. Men där har ni alla fel, fel, fel för innehållet är nämligen av mycket vilsammare slag, två stolar vid namn Stefan.

Väl hemma var det dags att ta på byggarbyxorna, koka kaffe i sann hantverkaranda och börja pula med muttrar och spik. Naturligtvis saknades två skruvar och det var inte på undertecknad denna gång. Bara till att åka tillbaka till Kamprad och inkassera två av de saknade.
Här är man i full fart med att bygga en bur. Fast slutresultatet blev en byrå.
Efter ett tag blev man lite trött och fick vila sig. Förnuftig som jag är byggde jag därför stolarna först så man kunde sätta sig ner och vila ett slag.
Samtidigt som jag skapade i vardagsrummet höll Lina hus i köket och slängde med van hand ihop ett köksbord som föga oväntat passade med stolarna jag just byggt. En stund senare kunde man därför passa ihop stolar med bord och plötsligt hade man skapat en ny matplats.
På bilden ser ni en fantastisk stor hög med pillerburkar, man börjar bli till åldern så dylika preparat för krämpor, lathet och sunt förnuft är därför ett nödvändigt ting.
Timman senare var man i full färd med att smörja kråset. Lammfärsbiffar med tillhörande primörer fick bli första smörjelsen, det är annat än guld, rökelse och myrra det. 

Farbror Bengt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar